معرفی تکنیکهای فروش برای توسعهدهندگان فریلنسر
مهارت های نرممعرفی تکنیکهای فروش برای توسعهدهندگان فریلنسر
در این بخش به اهمیت فروش برای توسعهدهندگان فریلنسر میپردازیم. مهارت فروش یکی از مهمترین مهارت های نرم که باید هر کسی بخصوص فریلنسر ها بهش مسلط بشوند. بسیاری از فریلنسرها در زمینه فنی تخصص دارند، اما وقتی بحث فروش و جذب مشتری پیش میآید، دچار چالش میشوند. این مقاله میخواهد نشان دهد که فروش میتواند به همان اندازه تکنیکهای فنی جذاب باشد و با یادگیری چند تکنیک ساده، میتوان به راحتی پروژههای بیشتری جذب کرد و درآمد بیشتری داشت.
در کتاب «فروش به سبک حرفهای» نوشته برایان تریسی، به اهمیت دانستن مشتری و نیازهای او برای موفقیت در فروش اشاره میشود. یادگیری فروش برای یک فریلنسر به همان اندازه حیاتی است که آشنایی با کدنویسی.
شناخت نیازهای مشتری و ایجاد ارتباط
در این قسمت بر ضرورت شناخت عمیق مشتریان و نیازهای آنها تمرکز میکنیم. از آنجایی که هر پروژه و مشتری با یکدیگر متفاوت است، فریلنسرها باید بتوانند با هر مشتری ارتباط برقرار کنند و به طور دقیق نیازهایشان را بشناسند.
یک نکته بهم را به یاد داشته باشید که وقتی مشتری حس کند شما مشکلات و نیازهای او را درک میکنید، احتمال بیشتری دارد که به شما اعتماد کند و کارش را به شما بسپارد.
و همچنین در کتاب «چطور دوست پیدا کنیم و بر مردم تأثیر بگذاریم» نوشته دیل کارنگی، آمده است که بهترین راه برای جذب افراد، گوش دادن فعالانه به آنهاست. در زمینه فریلنسری هم باید به نیازهای مشتری گوش داد و با او درک مشترک ایجاد کرد.
ارائه پیشنهادات شفاف و مناسب
مشتریان معمولاً به دنبال راهحلهای ساده و واضح هستند. در این بخش درباره روشهای ارائه پیشنهادات شفاف و تخصصی برای پروژهها صحبت میکنیم. فریلنسر باید بتواند به زبان ساده و بهصورت شفاف به مشتری بگوید که پروژه شامل چه مواردی خواهد بود و ارزش کاری که ارائه میدهد را نشان دهد.این را در نظر داشته باشید که اگر مشتری نتواند از پیشنهادات شما سر در بیاورد یا ارزش کارتان را درک نکند، احتمالاً پروژه را به شخص دیگری میدهد. در کتاب «راز» نوشته راندا برن، گفته شده که هر چیزی را که در ذهن خود تصور کنید، میتوانید جذب کنید. اگر میخواهید مشتری جذب کنید، باید پیشنهاداتتان را واضح و با انرژی مثبت ارائه دهید تا مشتری همان تصویر مثبت را ببیند.
تمرکز بر مزایای پروژه، نه فقط ویژگیها
اینجا به اهمیت تمرکز بر مزایای واقعی پروژه برای مشتری پرداخته میشود. بسیاری از فریلنسرها صرفاً روی ویژگیهای فنی کار خود تمرکز میکنند، اما مشتریها بیشتر به دنبال ارزش افزوده و نتایجی هستند که از کار به دست میآورند. به مشتری بگویید که نتیجه استفاده از خدمات شما چه خواهد بود و چگونه میتواند به اهدافش نزدیکتر شود.
گری واینرچاک در کتاب «ساختن برند شخصی» میگه ، اشاره میشود که برای برندسازی و جذب مشتری، باید بر مزایای کار خود تمرکز کنید. مثلاً به جای اینکه بگویید «یک سایت با طراحی ریسپانسیو میسازم»، بهتر است بگویید «سایتی میسازم که مشتریان شما بتوانند به راحتی از موبایل استفاده کنند و این باعث افزایش فروش شما میشود.»
قیمتگذاری مناسب و ارزشگذاری روی کار
فریلنسرها معمولاً با چالش قیمتگذاری مواجهاند. در این بخش درباره تکنیکهای قیمتگذاری مناسب و ارزشگذاری صحیح روی کار خود صحبت میکنیم. به یاد داشته باشید که قیمت پایین همیشه باعث جذب مشتری نمیشود، بلکه کیفیت و ارزش خدمات اهمیت بیشتری دارند. یاد بگیرید چطور قیمتگذاری مناسبی انجام دهید که هم برای شما سودمند باشد و هم مشتری حس کند ارزش کار شما با قیمت سازگار است. در کتاب «تأثیرگذاری» نوشته رابرت چیالدینی، آمده است که مردم اغلب قیمت را به عنوان نشانهای از کیفیت در نظر میگیرند. پس قیمتگذاری مناسب، میتواند به مشتری کمک کند تا کار شما را با کیفیت بداند و برای آن ارزش قائل شود.
پیگیری پس از پیشنهاد
یکی از راههای جذب مشتری و موفقیت در فروش، پیگیری پیشنهادها است. بسیاری از فریلنسرها پیشنهاد را ارسال میکنند و دیگر آن را پیگیری نمیکنند، اما پیگیری منظم میتواند منجر به بستن قرارداد شود. پیگیری به مشتری نشان میدهد که شما به کار او اهمیت میدهید و برای به دست آوردن پروژه تلاش میکنید.در کتاب «هفت عادت مردمان مؤثر» نوشته استفان کاوی، اشاره شده که ایجاد روابط مستمر میتواند به موفقیتهای بیشتری منجر شود. پیگیری پیشنهادها و پروژهها، نشانه تعهد شماست و میتواند مشتریان را تحت تأثیر قرار دهد.
ایجاد شبکه و روابط حرفهای
در این بخش به اهمیت شبکهسازی و ایجاد روابط حرفهای برای جذب پروژههای بیشتر پرداخته میشود. وقتی شما شبکهای از افراد مرتبط با صنعت خود داشته باشید، احتمال جذب پروژهها به مراتب بیشتر میشود. شبکهسازی را نباید تنها به معرفی خود محدود کنید، بلکه باید به دیگران کمک کنید و به آنها پیشنهادهای ارزشمند بدهید.
جودی اسمارتر در کتاب «همه چیز دربارهی شبکهسازی» میگه که شبکهسازی باید متقابل باشد. فریلنسرها هم باید شبکهای بسازند و به دیگران کمک کنند تا در زمان نیاز، آنها هم از این شبکه بهره ببرند.
در پایان به اهمیت داشتن مهارتهای فروش در کنار تخصص فنی تأکید داریم. هر فریلنسری میتواند با یادگیری چند تکنیک ساده، به راحتی پروژههای بیشتری جذب کند و درآمد خود را افزایش دهد. فراموش نکنید که موفقیت در فریلنسری نه تنها به تخصص فنی بلکه به مهارتهای ارتباطی و فروش هم وابسته است. در کتاب «پدر پولدار، پدر بیپول» نوشته رابرت کیوساکی آمده، برای کسب موفقیت در دنیای حرفهای، باید همواره در حال یادگیری باشید. فروش هم یکی از آن مهارتهایی است که با یادگیری آن، آینده حرفهای خود را تضمین میکنید.