چطور با سوالات متداول، ترافیک جستجوهای صوتی رو شکار کنیم؟
بهینهسازی برای موتورهای جستجو ( seo )چطور با سوالات متداول، ترافیک جستجوهای صوتی رو شکار کنیم؟
در این مقاله، مواردی مهمی مثل نحوه تنظیم و طراحی پرسشهای متداول برای سایت به شکلی که کاربران با جستجوهای صوتی راحتتر پیداش کنن و بتونه ترافیک بیشتری جذب کنه رو یاد بگیریم. و همینطور در مورد چند نکته که باید برای نوشتن محتواها رعایت کنیم تا به دل گوگل بشینه رو میگیم .
چرا سوالات متداول FAQ برای جستجوهای صوتی مهمه؟
خیلی از ما وقتی از دستیارهای صوتی مثل گوگل اسیستنت، سیری یا الکسا سوالی میپرسیم، انتظار داریم جواب دقیق و سریعی بگیریم. جستجوهای صوتی بیشتر با ساختار سوالی انجام میشن و مردم دنبال جوابهای کوتاه و دقیق هستن. حالا وقتی شما در سایتتون بخش سوالات متداول داشته باشین، میتونین دقیقا همین سوالها رو هدف بگیرین و با جوابهای کامل و دقیق، پاسخگوی جستجوهای صوتی باشین.
نکته: سوالات متداول خوب میتونه کاربران رو تو همون مرحله اول پیدا کردن جواب قانع کنه و حتی نیازی نباشه که به سایت دیگهای سر بزنن. اینجوری به گوگل هم نشون میدین که سایت شما مرجع خوبی برای این سوالات خاصه.
چطور سوالات مناسب برای FAQ جستجوهای صوتی پیدا کنیم؟
حالا سوال اینه که اصلا چه سوالهایی رو باید تو FAQ بیاریم؟ اول از همه، شما باید بفهمین مخاطبان سایت شما چه سوالهایی دارن و اونها رو به زبان خودشون پیدا کنین. مثلا یه روش خوب اینه که برید تو گوگل و تایپ کنید “چطور ...” یا “چرا...” و سوالهای مشابه. گوگل خودش پیشنهادهایی بهتون میده که این سوالها پربازدید و پرجستجو هستن.
یه روش دیگه هم استفاده از ابزارهایی مثل Answer the Public یا Ahrefs Keyword Explorer هست که میتونین کلمات کلیدی و سوالات پرطرفدار مربوط به حوزه خودتون رو پیدا کنین و تو FAQ سایت بذارین. وقتی این سوالها رو پیدا کردین، میتونین تو FAQ بهشون جواب بدین و مخاطب رو به سمت سایتتون هدایت کنین.
از کلمات کلیدی دمدراز (Long-tail) در سوالات FAQ استفاده کن
کلمات کلیدی دمدراز دقیقا همون چیزهایی هستن که جستجوهای صوتی به سمتشون میرن. مثلا به جای “آب و هوا” بهتره از “آب و هوای فردا در تهران” استفاده کنین، چون به همون نحوی هست که کاربر به صورت صوتی میپرسه. این جملات دقیق و مشخص باعث میشه که گوگل سایت شما رو در بالای نتایج نشون بده.
با استفاده از کلمات کلیدی دمدراز، شما میتونین به شکلی هدفمندتر و دقیقتر به سوالات مخاطبها پاسخ بدین و ترافیک بیشتری بگیرین. این کلمات طولانی میتونن به راحتی توسط دستیارهای صوتی پیدا بشن و مخاطب رو مستقیما به سایت شما هدایت کنن.
استفاده از زبان محاورهای برای جستجوهای صوتی
یکی از نکات مهم در نوشتن سوالات متداول بهینه، استفاده از زبانی هست که مردم واقعا استفاده میکنن. تو جستجوهای صوتی، مردم معمولا از زبان محاورهای استفاده میکنن. به همین خاطر، توی سوالات متداولتون بهتره از جملات ساده و خودمونی استفاده کنین. اینجوری کاربران با خوندن مطالب شما احساس نزدیکی بیشتری میکنن و گوگل هم بهتون رتبه بهتری میده.
به جای استفاده از زبان رسمی و ادبی، سعی کنین سوالات رو طوری بنویسین که انگار دارین با دوستتون حرف میزنین. اینجوری هم برای کاربر جذابتر میشه و هم گوگل بهتر میفهمه که این محتوا برای چه نوع جستجوهایی مناسبه.
پاسخهای کوتاه و مفید بنویسین
وقتی میخواین جواب سوالات متداول رو بنویسین، دقت کنین که پاسخها کوتاه، دقیق و مفید باشن. جستجوهای صوتی معمولا دنبال جوابهای خلاصه و مستقیم هستن. هرچی جواب کوتاهتر و مشخصتر باشه، شانس اینکه گوگل از اون برای جواب به جستجوهای صوتی استفاده کنه بیشتر میشه. البته بهتره که یه پاراگراف کوتاه جواب اصلی رو بده و بعد در صورت نیاز توضیحات بیشتری بدین.
این نکته باعث میشه که هم کاربران سریعا جوابشون رو بگیرن و هم گوگل، سایت شما رو تو نتایج جستجو نشون بده.
بهینهسازی سئوی محتوایی برای سوالات متداول
برای اینکه سوالات متداول شما بهینه باشه، باید از تگهای HTML مثل <h2>
و <h3>
برای سوالات استفاده کنین و پاسخها رو هم به صورت پاراگرافبندی شده ارائه بدین. اینجوری گوگل بهتر میتونه محتوای شما رو بخونه و درک کنه که هر بخش مربوط به چه سوالیه. همچنین سعی کنین هر سوال یه کلمه کلیدی داشته باشه و با کلمات مرتبط اون رو بهینه کنین.
استفاده از کلمات کلیدی دمدراز و مرتبط با جستجوهای صوتی
برای بهینه کردن سوالات متداول باید از کلمات کلیدی دمدراز مرتبط با جستجوهای صوتی استفاده کنین. در پایان مقاله، چندتا از این کلمات کلیدی پرطرفدار که براساس جستجوهای گوگل شناسایی شدن رو اضافه میکنیم.